Terug uit die Kaap - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Middelkoop - WaarBenJij.nu Terug uit die Kaap - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Middelkoop - WaarBenJij.nu

Terug uit die Kaap

Door: Linda van Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Linda

14 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

De heerlijke vakantie in Kaapstad zit er helaas alweer op. Al is het ook heerlijk om weer terug te zijn in Pretoria met bekende mensen om je heen!
Wat hebben we veel gedaan! Het lijkt wel alsof we weken vakantie hebben gehad.
Ik zal proberen om in het kort te vertellen wat we allemaal gedaan hebben in Kaapstad, maar ik weet niet of dit gaan lukken XD.
Woensdagochtend ging de wekker al om half 5 in de ochtend. We moesten naar het bedrijf rijden waar we onze auto gehuurd hadden en vanaf daar zouden we naar het vliegveld gebracht worden. Best raar om te vliegen en toch in hetzelfde land te blijven.
Vanaf Kaapstad konden we zelf naar ons huisje rijden in Strand. Zoals de naam al zegt, zaten we heerlijk aan het strand. Daar krijg je vanzelf een heerlijk vakantie gevoel van.
Het was wel een stuk kouder dan in Pretoria. De mensen in Pretoria vertelde ons ook dat het weer in Kaapstad snel om kan slaan. In een dag kan je zo alle vier de seizoenen meemaken. We zijn in ieder geval op alles voorbereid.
Donderdag zijn we naar Franschhoek gereden. Daar hebben we rond gelopen en genoten van het lekkere weer en de mooie natuur. Daarna zijn we naar een erf gereden waar we drie wijntjes en chocolaatjes konden proeven.
Vrijdag was het ook heerlijk weer. We hebben van iedereen het advies gekregen om, als het een mooie onbewolkte dag was, naar de Tafelberg te gaan. Dat gingen we dan maar doen. Het was nog een heel gedoe om daar te komen. De navigatie stond verkeerd ingesteld dus we zijn bijna 2 uur onderweg geweest, terwijl het maar drie kwartier rijden is. Niet heel erg fijn, maar uit eindelijk toch de Tafelberg bereikt. Helaas was de kabelbaan dicht, dan maar de berg beklimmen en later weer terug lopen. Zonder verder na te denken begonnen we aan een pad ‘devils peak’. Na ongeveer anderhalf uur kwamen we erachter dat we de verkeerde kant opliepen en dat we via dit pad nooit boven bij de Tafelberg zouden komen. Dus dan maar weer terug naar beneden lopen. Na een stukje rijden met de auto zagen we een pad met de naam ‘Tafelberg’, die hadden we dus moeten nemen. We besloten om een andere keer maar terug te komen, want nu ging het toch niet meer lukken.
Maar we kunnen nu wel zeggen dat wij Devils Peak hebben beklommen, dat is een berg die naast de Tafelberg ligt :p.
Zaterdag hebben we een super mooie dag gehad. We besloten om langs de kust te rijden richting Betties baai. Volgens Carolien zou dit namelijk super mooi zijn. En ze had gelijk, het was prachtig! Bij Betties baai zijn we even gestopt en daar hebben we enorm veel pinguïns gezien, super gaaf om te zien! Daarna zijn we naar Botanische tuinen gereden. Heerlijk om even lekker door de natuur te lopen. We besloten om daarna maar door te rijden naar Hermanus, wat eigenlijk voor een andere dag op de planning stond, om te kijken of we nog walvissen konden spotten. We hebben ook daar mogen genieten van de prachtige natuur! Na een tijdje mochten we inderdaad ook walvissen zien. Helaas is het moeilijk om deze goed op de foto te krijgen, maar wij hebben er veel van mogen genieten.

Zondag zijn we na de Bijbelstudie op het strand naar Cape point gereden. Nog een dag waar we mochten genieten van de prachtige natuur hier. Ook hier hebben we weer walvissen gezien! Daarna zijn we naar Kaap de goede Hoop gereden en hebben we foto’s gemaakt van het bekende bordje ;p.
We moeten toch ook een beetje de toerist uithangen hier. We zagen daar ook een aantal struisvogels rondlopen met hun jongen.
Maandag zijn we Kaapstad zelf ingegaan. We zijn daar naar het kasteel van Jan van Riebeeck gegaan. We moesten ook op advies van Rebekka, Stephan en Rik naar de wachtwisseling en het kanonschot kijken. In de stad kwamen we nog een straatmuzikant tegen de blijkbaar met Nick en Simon heeft gespeeld vorig jaar. Daarna zijn we naar Waterfront gereden en hebben we lekker rondgelopen. Ook heb ik daar een aantal kaarten op de post gedaan, waarvan ik hoop dat deze in Nederland aankomen.
Dinsdag zijn we lekker thuis gebleven. We hebben rondgelopen in Strand en lekker geshopt, verder niks bijzonders gedaan.
Woensdag zijn we lekker wezen ontbijten aan het water en daarna doorgereden naar Stellenbosch voor een wijnproeverij. Ja alweer ;p maar ja als je in Kaapstad bent mag dat!
Onderweg hebben we voor het eerst regen gehad. Dus het weer zit hier super mee!
’s Avonds zijn we gezellig naar de bioscoop geweest. We kunnen bij het huisje namelijk geen dvd kijken, dus dan maar naar de film.

Donderdag mochten we heerlijk gaan paardrijden in de bergen. Kylie en Astrid hadden dit nog nooit gedaan, dus we hadden een rit voor beginners geboekt. Er ging ook nog een ander meisje mee met haar moeder. Zij vond het echt eng, dus helaas bleef het alleen bij stappen. Ik moest achteraan rijden, omdat ik al wel goed kan rijden. Omdat ik daar mocht rijden kon ik gelukkig zelf wel even stiekem galopperen. Dat mis ik toch wel hier in Afrika. Maar toch was het heerlijk om lekker door de natuur te rijden met de paarden.
Toen we terug gingen richting ons huisje moesten we onderweg tanken. Ik vraag me af of er meer mensen zijn die door zoveel mensen geholpen worden als dat wij werden. De tankdop ging niet open, dus er kwamen steeds meer mannen kijken bij de auto. Na ruim tien minuten ging hij gelukkig eindelijk los!

Vrijdag hadden we ook een super toffe dag! We zijn wezen paragliden in Kaapstad! We hebben van te voren nog even een filmpje gemaakt voor thuis om te laten weten dat we dit gingen doen.
Toen de mannen van het paragliden aankwamen kregen we allemaal snel onze spullen aan en binnen 5 minuten hing Astrid al in de lucht! We moesten van de berg afrennen en dan zouden we vanzelf wel in de lucht blijven hangen. Het was zo gaaf om boven de stad te zweven! Ik heb er een paar mooie foto’s van en een filmpje die ik wel laat zien als ik weer thuis ben.
We wilde daarna bij de Tafelberg kijken of we nu wel konden gaan. Het was alleen zo ontzettend druk en al laat op de middag dat het weer niet zou lukken. We besloten om zaterdag dan maar vroeg uit bed te gaan, zodat we dan wel konden gaan.

Helaas waren we zaterdag niet vroeg genoeg en hebben we nog ruim 2 uur moeten wachten voordat we met de kabelbaan naar boven konden. Het lopen vonden we toch te lang duren (dit zou 3 uur lopen zijn). Maar het was zeker de moeite waard!
We wilde eigenlijk nog naar Houtbaai en eventueel naar Robbeneiland. Het was alleen al half 3 toen we weer beneden waren, dus daar hadden we geen tijd meer voor.
Toen zijn we maar weer naar de bioscoop gegaan haha.. We vonden het raar dat we nu best wat meer moesten betalen dan de vorige keer. Ook konden we niet meer naast elkaar zitten. Het was namelijk een hele kleine zaal met maar 20 stoelen. Toen we binnen kwamen begrepen we het ineens. De zaal was super luxe, enorme stoelen die ook nog naar achteren konden, zodat we eigenlijk konden liggen. ’s Avonds zijn we nog lekker uit eten geweest om de vakantie alvast een klein beetje af te sluiten.

• 14 Oktober 2014 - 16:22

Petra:

Voor de lezers van dit blog. Het filmpje dat gemaakt was om te laten weten dat ze gingen paragliden kregen we dus achteraf. Dus niet dat ze dit gingen doen maar dat ze dit gedaan hadden.....
    weet wel Linda, Marloes is hartstikke jaloers op je. Ze had het nl. willen doen in de vakantie maar het mocht niet van Annet.

Nou Lin als ik dit allemaal zo lees ben je hard toe aan vakantie als je weer thuis bent. HAHA.

• 14 Oktober 2014 - 16:49

Anne Loes:

Ha linda, wat schrijf je leuk! Grappig om toch een beetje mee te maken wat je daar doet! Heel veel plezier nog. Heb je het ook nog druk met huiswerk naast school? Of valt dat wel mee? Liefs Anne Loes

• 14 Oktober 2014 - 22:43

Robert:

Ziet er gaaf uit! Je maakt genoeg mee daar zo te lezen. Geniet ervan!

• 16 Oktober 2014 - 00:20

Ellie Knol:

Heerlik om dit te lees! Pas goed op julle self...