Dit gaan baie goed - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Middelkoop - WaarBenJij.nu Dit gaan baie goed - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Middelkoop - WaarBenJij.nu

Dit gaan baie goed

Door: Linda van Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Linda

23 September 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Scholen bezoeken, ‘drukkies kry’, les geven, oefenen voor het schoolconcert, etentje graad 6, bierfeest, welkomstfeestje, braaien en shoppen, dat beschrijft in een paar woorden de afgelopen ander halve week.

Vorige week beschreef ik dat ik vrijdag gym zou geven aan graad 1. Ik was erg benieuwd hoe dit zou gaan, aangezien ik de kinderen precies moest uitleggen wat de bedoeling was van het spel in goed Afrikaans. Deze kinderen verstaan namelijk echt geen Nederlands en hun Engels is ook nog niet goed genoeg. Ik was dan ook erg opgelucht toen ik merkte dat de kinderen mij goed begrepen en lekker aan de slag gingen. Ik heb er super erg van genoten en de kinderen gelukkig ook!
Na stage zijn we naar de AROS opleiding geweest. Dit is de christelijke opleiding voor leerkrachten voor de onderbouw. We hebben hier een korte rondleiding gekregen en een les bezocht. Zo krijgen wij ook een beetje een beeld van hoe de opleiding hier werkt.
’s Avonds heb ik Astrid en Kylie alleen gelaten bij het huisje, ik was namelijk uitgenodigd door graad 6 om te komen eten in de kerk. De kinderen waren bezig met een kookproject wat ze nu mochten uitvoeren voor hun ouders en alle leerkrachten. De kinderen hadden nette kleren aan, de tafels waren prachtig gedekt en het eten was heerlijk!
Het was erg gezellig om op deze avond ook meer contact te krijgen met mijn collega’s. Een van mijn collega’s vertelde dat er een Duits bierfeest was, waar een andere collega (Idalet) naar toe zou gaan. Ze stelde voor dat wij hier ook naar toe zouden moeten gaan. Toen Idalet dit hoorde, wilde ze ook graag dat we zouden komen. Dus belde ik Kylie en Astrid op om te vragen of ze mee wilden gaan. Met een paar seconde had ik antwoord; JA!
We gingen dus naar een Duits bierfeest in Pretoria. In Pretoria staat namelijk een Duitse school. Elk jaar wordt hier het octoberfest gehouden (in september) ;p. Het was nog een heel gedoe om binnen te komen, omdat je geen kaartjes meer kon kopen, maar Idalet heeft iets voor ons kunnen regelen.
Dat was een leuke onverwachte invulling van onze vrijdagavond.
Zaterdag zijn we naar de winkels gegaan. We hadden namelijk zin om te shoppen. Hiervoor hebben we eerst navraag gedaan bij een aantal mensen om te weten waar we het beste heen konden gaan. Het werd Menlynmall, dit is een mega groot winkelcentrum waar je echt van alles kunt kopen en doen. Aan het einde van de middag kwamen we een grote bioscoop tegen in dit winkelcentrum. Hier moesten we natuurlijk even goed gebruik van maken. De kaartjes voor een film kosten hier (omgerekend) ongeveer maar 4 euro! De films zijn hier allemaal in het Engels, dus ook een goede manier om onze Engelse taal te verbeteren.
En zondag hebben we heerlijk een rustige dag gehad, waarbij we konden genieten van alle rust en het heerlijke weer! 
Maandag zijn we naar een staatschool (laerskool Totiusdal) geweest. Hier kregen we eerst een uitgebreide rondleiding door de hele school, waarna we daarna ons zelf moesten voorstellen aan elke klas (van elke graad zijn zo’n 3 klassen). De kinderen waren enorm nieuwsgierig en wilde van alles weten. Vooral toen het pauze was kregen we volop aandacht, we kregen niet eens de ruimte om naar de personeelskamer te gaan. We hebben de hele pauze gezellig met de kinderen gekletst over Nederland, handtekeningen uitgedeeld en foto’s gemaakt. Ik voelde me net een beroemdheid.
We hebben na de pauze ook nog een les gezien. Het viel ons meteen op dat de leerkracht super veel schreeuwt naar de kinderen toe en enorm onpersoonlijk is. Het gekste is nog, dat die kinderen niet eens meer door hebben dat de leerkracht schreeuwt en gewoon doorgaan met wat ze aan het doen zijn (loombandjes maken).

Dinsdag en woensdag mocht ik weer naar mijn eigen stageklas toe. Ik heb dinsdag een les gegeven over Nederlands eten. De kinderen mochten hagelslag, kruidnoten, drop en schoolkrijt proeven. Een aantal kinderen kende al wat van deze dingen, omdat ze familie in Nederland hebben wonen, maar voor een aantal kinderen waren dit echt onbekende dingen. Ze hebben er erg van genoten, net als ik.
En woensdag heb ik een Bijbelverhaal over Saul verteld. Dit ging gelukkig ook erg goed! Ook heb ik deze dagen veel geholpen bij het oefenen van het schoolconcert. Het ziet er steeds leuker uit! Ik ben zo benieuwd naar het eindresultaat.
Dinsdagmiddag kwamen Rebekka, Stephan en Rik weer terug van het Krugerpark. Dus hebben we een welkomstfeestje georganiseerd. We hebben melktaart gekocht en een heleboel ballonnen.
Stephan, Rik en Rebakka hadden het leuke idee om ’s avonds gezellig met elkaar te braaien. Echt heerlijk Afrikaans!

Donderdag mochten we weer een school bezoeken. Deze keer was het laerskool Nellie Swart. De klassen hier zijn mega groot, een van de kleinste klassen bestaat uit 38 kinderen! Het was erg bijzonder om te zien, dat alle kinderen op deze school zwart waren, maar de leerkrachten blank. Dit komt omdat de ouders van deze kinderen dit graag willen. Dit vonden we erg bijzonder. Ook op deze school vonden ze ons helemaal geweldig. We konden bijna niet meer terug lopen naar onze auto, want zodra we ons los gemaakt hadden van de kinderen, werden we alweer door andere kinderen omringd. Vrijdag hebben we ook een school bezocht laerskool Eduplex. Wat een super school is dit, zeker als je dit vergelijkt met de scholen die we eerder gezien hadden deze week. Deze school zorgt ervoor dat kinderen die slechthorend zijn ook naar deze school kunnen gaan. Super gaaf om te zien wat ze daar allemaal voor doen en hoe ze de kinderen zo verder kunnen helpen!
Ik denk dat wij in Nederland ook nog veel van deze school kunnen leren.

Zaterdag zijn we naar Hartbeespoortdam geweest. Dit is een super mooie plaats, waar we helaas geen goede foto’s van hebben kunnen maken. We moesten overal uitkijken met onze tassen en mobieltjes. Ook als we hier even stil stonden met de auto kwamen er gelijk heel wat mensen naar ons toe om spullen te verkopen.
Bij de markt ging dit natuurlijk net zo, oh jullie komen uit Nederland! We hebben een speciale prijs voor jullie! Ik zou ze bijna geloven ;p

Ik was blij dat ik na die hele week vandaag (maandag) eindelijk weer naar mijn eigen stageklas mocht gaan. De kinderen (en de leerkracht) waren ook erg blij dat ik er weer was. Ik ben weer veel bezig geweest met het voorbereiden van het schoolconcert. Donderdag en vrijdag wordt het opgevoerd, dus we zijn er bijna klaar mee. We zijn nu allemaal druk bezig om alle puntjes op de i te zetten.
’s Middags om 4 uur zouden de kinderen naar de kerk gaan, voor de generale repetitie. Dit werd dus eten in de kerk en ondertussen zorgen dat alle kinderen geschminkt waren, op tijd de juiste kleren aan hadden en op de goede plekken stonden. Het is een enorme drukte, maar wel super gaaf!
Ek geniet van elke dag!

  • 23 September 2014 - 16:27

    Petra:

    Hoi Lin,
    Nu begrijp ik dat je verslag 3 dagen is uitgesteld. Je hebt er eigenlijk helemaal geen tijd voor. Je hebt het ongeveeer nog drukker dan thuis. Nou we zijn weer ff op de hoogte. We skypen nog wel ff van de week.
    Ben benieuwd naar je volgede verhaal. En nog 1 week en dan heb jij al weer vakantie. Bofkont.

  • 08 Oktober 2014 - 14:53

    Larissa:

    Lieve Lin!

    Wat een geweldige verhalen, heb ze zojuist allemaal gelezen in de les op school haha.
    Ik mis je wel hoor, elke maandag zeg ik; ik mis linda echt en dan zegt Laura: Laris dat zeg je elke week. Ja maar ik mis er ook echt is dan mijn antwoord! Super om te lezen dat je het zo leuk hebt, kan niet wachten om alle foto's te zien.
    Veel plezier nog daar!

    Kus Larissa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 19 Aug. 2014
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 6965

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 27 November 2014

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: