Mijn eerste stageweek - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Middelkoop - WaarBenJij.nu Mijn eerste stageweek - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Middelkoop - WaarBenJij.nu

Mijn eerste stageweek

Door: Linda van Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Linda

11 September 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Ik vergeet elke keer om mijn blog te posten. Ik heb ook zoveel te vertellen, dat ik ook moet bedenken wat ik wil vertellen, want alles vertellen is gewoon te veel. Vandaag heb ik er maar tijd voor gemaakt ;p

Ik heb gekozen om de komende weken in graad 4 mee te draaien. Dit is groep 6 in Nederland. De kinderen wachten allemaal netjes in de rijen, tot de juffrouw hen komt halen. De jongens staan achter elkaar in een rij en de meisjes ook. Als we bij de klas aankomen, moeten de jongens wachten tot ook de juf binnen is. De juf begroet de klas, en de kinderen begroeten de juf in koor. Ook lopen de meeste kinderen op blote voeten rond (kaalvoets). Ik snap niet hoe ze het volhouden, want ’s ochtends is het echt koud.
De kinderen in graad 4 zijn super enthousiast en willen alles van mij weten. Ze vertellen allemaal verhalen, wat soms moeilijk te volgen is als ze erg snel praten.
Vrijdag moest ik al gelijk even voor de klas staan. Ik moest met de kinderen de vragen over het Bijbelverhaal behandelen, terwijl de juf de beamer zou instaleren (de beamer van deze klas is namelijk vorige week gestolen). De kinderen helpen mij met mijn Afrikaans als dit nodig is, maar over het algemeen gaat het goed.
’s Middags heb ik een stukje in het Afrikaans voorgelezen, ik merkte dat dit gelukkig ook steeds beter ging. Ook ben ik vrijdag nog mee geweest met graad R (groep 1,2) en graad 1 (groep 3) naar de brandweer. Daar heb ik ook gelijk wat ouders gesproken.

Toen we vrijdagavond aan het eten waren, kwam Carolien naar ons toe om te vragen of we het weekend mee wilden gaan naar hun (Piet en Carolien) ‘vakantiehuis’. Rebekka, Stephan en Rik gingen ook mee (dit zijn drie andere Nederlanders waarmee we elke avond gezellig kaarten en kletsen). Zaterdag aan het einde van de middag waren we bij het huis aangekomen, daar kregen we eerst wat zuid Afrikaanse lekkernijen om te proeven, heerlijk! Daarna hebben we rondgereden met een auto en wilde dieren gespot: zebra’s, kudu’s, ‘vlakvarkens’ en giraffes! ’s Avonds gingen we gezellig aan de braai. Alles werd klaargemaakt terwijl we allemaal om de braai heen stonden, toen alles klaar was begonnen we pas met eten.

Zondag zijn we naar de kerk gegaan, de dominee was goed te volgen in het Afrikaans. Je ziet hier ook echt verschillen tussen mannen en vrouwen, de mannen/jongens moesten een aantal keer blijven staan, terwijl de vrouwen gewoon mochten gaan zitten.
Toen we 's middags weer naar huis wilden gaan, werd Carolien gebeld met de vraag of wij het leuk zouden vinden om met de jeugd van de kerk ’s middags te picknicken. Een moeder die ik vrijdag gesproken had, stelde dit voor aan haar dochter, die daarop Carolien had gebeld. Dus onze zondag was ook weer vol gepland. We waren net drie kwartier bij het huisje, toen we alweer werden opgehaald.
Het was erg leuk om op deze manier alvast wat jongeren te spreken. Wat is de wereld toch klein! Een jongen bleek een neefje te zijn van een lerares die mij lesgegeven heeft op de GSR.

Maandag heb ik vooral de leerkracht geholpen bij haar lessen en de kinderen geholpen om toneelstukjes te oefenen. Toen om vijf voor half twee de bel ging, moest ze gelijk naar huis, dus kon ik ook gelijk gaan. Nog een hele middag de tijd om te genieten van het heerlijke weer en mijn les voor dinsdag voor te bereiden.
We hebben 's middags vooral gezellig met Stephan, Rebekka en Rik bij het zwembad gehangen en daarna gezellig gegeten. Dinsdag zouden ze naar het krugerpark gaan, dus nu zal het de komende week ook wel erg rustig zijn hier.

Dinsdag heb ik mijn eerste lesgegeven. Ik moest de eerste les over breuken geven aan de klas. Ik was erg blij toen ik merkte dat de kinderen het erg snel doorhadden. Je moet natuurlijk alles in het Afrikaans uitleggen. :p
Ik had een chocoladereep meegenomen, wat de kinderen natuurlijk super leuk en lekker vonden.
De kinderen zijn hier echt niet gewend aan extra instructie. Een aantal kinderen wat het nog niet helemaal snapte, heb ik gevraagd om bij mijn bureau te komen, zodat ik ze wat extra hulp kon geven. Ik zag aan een aantal gezichten dat ze dit totaal niet gewend zijn.

Woensdag heb ik een Afrikaanse les gegeven. De kinderen waren weer heerlijk enthousiast. Wat geniet ik daar toch elke keer van!
De school waarop ik stage loop bestaat dit jaar 50 jaar. De kinderen zijn daarom deze periode erg druk om een concert voor te bereiden. Het is super leuk om hier ook aan mee te werken. Ik doe lekker enthousiast mee met de kinderen, wat ze erg grappig vinden ;p

Morgen sta ik twee uur alleen voor graad 1 (groep 3) dan geef ik gym op het veld, dat mag hier gewoon en daarna geef ik nog een klassikale les. Als onze stage dag is afgelopen gaan we naar de AROS, dat is de pabo universiteit hier in Pretoria.
Ik ben heel erg benieuwd!



  • 11 September 2014 - 15:58

    Idelette Niemeijer:

    Super wat leuk om te lezen.

  • 11 September 2014 - 16:39

    Petra Van Middelkoop:

    He Peanut,

    Wat leuk om te lezen. En trouwens ik hoorde van Annet dat Ruurd vroeger in zijn kinderjaren met Heleentje wilde trouwen... ;). Misschien weet zij het ook nog wel.
    Veel plezier en we kijken uit naar je volgende blog. Niet vergeten he.......

  • 12 September 2014 - 09:38

    Jolien:

    Lieve Linda, wat klinkt dat allemaal leuk joh! Lijkt wel alsof je er al heel lang zit, zo makkelijk doe je alles;)
    Enjoy!! Liefs, van ons

  • 16 September 2014 - 12:29

    Ellie Knol:

    De juf waar je het over hebt, waar je les van hebt gehad, met een neefje in SA, was dat soms juf van Wijk?! Die ken ik namelijk!

  • 23 September 2014 - 14:03

    Linda Van Middelkoop:

    Baie dankie voor de lieve berichtjes! Ik geniet er echt super van!
    En ja juffrou Ellie, dat was inderdaad mevrouw van Wijk, wat grappig dat u haar ook kent.

  • 23 September 2014 - 16:55

    Marian Boersma:

    Haai Linda,

    Leuk om je berichtjes te lezen, het is net of we er dan een beetje bij kunnen zijn. Wat zie en leer je daar veel zeg. Geniet er vooral van.

    groetjes Marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 19 Aug. 2014
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 6963

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 27 November 2014

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: